sobota, 30 lipca 2011

Ciasto drożdżowe z kruszonką i owocami

Klasyk nad klasykami. Na pewno znajdą się przeciwnicy takich drożdżowych smaków, jednak któż z nas nie zajadał się w dzieciństwie drożdżówkami? Pamiętam jeszcze ze szkoły podstawowej, gdy na przerwie 10 minutowej "wyskakiwało"się do cukierni po drożdżówkę z owocami lub z serem. Później tę drożdżówkę dzieliło się z koleżanką z ławki lub pożerało od razu z powrotem w drodze na lekcje. Piękne to były czasy drożdżówkowe. No i mnie naszło przed kilkoma dniami na takie smaki.
Naszło mnie, bo wśród karteluszek z przepisami znalazłam przepis na ciasto drożdżowe i od razu mój nos przypomniał sobie o zapachu pieczonego ciasta drożdżowego. Skąd mam przepis, nie pamiętam, jednak wiem, że przed laty robiłam go wiele razy, w różnych piekarnikach i zawsze mi się udawał.


Składniki:

ciasto :

2 jajka, w temperaturze pokojowej
100 g miękkiego masła
3 szklanki (cup) mąki
0,5 szklanki (cup)  cukru
2/3 szklanki (cup) ciepłego mleka
50 g świeżych drożdży
szczypta soli
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
roztrzepane jajko do smarowania ciasta (niekoniecznie)

kruszonka:

120 g miękkiego masła
0,5 szklanki cukru
1 szklanka (cup) mąki

owoce:

np. 2 łodygi rabarbaru pokrojone w grubsze plasterki
10-15 truskawek
chipsy kokosowe :)

masło do wysmarowania formy do pieczenia

Przygotowanie:

1. Zagrzać mleko, tak aby można było włożyć palca bez poparzenia się. Drożdże rozpuścić w mleku, z jedną łyżeczką mąki i cukru. Odstawić do wyrośnięcia.

2. Pozostałe składniki wymieszać dokładnie najlepiej w niemetalowej misce dodając drożdże, jeśli już wyrosły. Wyrabiać ciasto drewnianą łyżką lub za pomocą kuchennego przydasia np. w postaci "Muma" czy innego magicznego urządzenia, którym można ciasto wyrobić. Ciasto należy wyrobić na jednolitą masę, przewracając tak, aby wpuszczać powietrze do środka.

3. Odstawić naczynie z ciastem w ciepłe miejsce na około godzinę do wyrośnięcia. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

4. Nastawić piekarnik na 190 stopni.

5. Przygotować kruszonkę, mieszając wszystkie składniki rękoma. Dodać więcej mąki, jeśli za mało.

6. Wysmarować formę do pieczenia masłem. Wyłożyć ciasto do formy równomiernie. Wyłożyć na wierzch rabarbar i truskawki. Posypać chipsami kokosowymi i następnie na sam wierzch posypać kruszonką. Odstawić ponownie do wyrośnięcia w formie, na około 20 minut lub dłużej. Najlepiej, stawiając formę z ciastem w pobliżu nagrzanego piekarnika. Ciasto ponownie powinno zwiększyć nieco swoją objętość.

7. Wstawić do piekarnika. Piec około 40-50 minut, aż wierzch się zarumieni. Sprawdzić patyczkiem czy ciasto gotowe jest środku.


Smacznego! :)

8 komentarzy:

wedelka pisze...

Uwielbiam :) Z dużą ilością owoców i kruszonki :)

Trzcinowisko pisze...

ale jaki klasyk!!! :)duuużo kruszonki poproszę:)

Maggie pisze...

Przeciwnicy? Osobiscie nie znam zadnego :) A nawet, jesli sie znajda, ja chetnie zjem ich porcje.

Nati pisze...

Pychotka, właśnie siedzi w piekarniku :)

E. pisze...

Właśnie robię tę drożdżówę, ciekawe, czy wyjdzie:))

E. pisze...

Melduję, że ciacho wyszło:) Skróciłam nieco okresy wyrastania ciasta. Kruszonka coś mi nie wyszła,bo za rzadka trochę, ale co tam:)
Na pewno wrócę jeszcze do tego przepisu:)

Anonimowy pisze...

polecam, świetny przepis, ciacho pięknie wyrosło, a zapach ciasta drożdżowego roznosi się po całym domu! mniam! :)

Maja pisze...

Od teraz to moje ulubione ciacho!