niedziela, 17 lipca 2011

Kurczak i cebula w cieście (Bstilla Bil Djaj)

Marokańskie klimaty tym razem. Kiedyś, dawno temu, jadłam w pewnej arabskiej restauracji cielęcinę z ryżem i cynamonem i nadziwić się nie mogłam smakiem. Dowiedziałam się o cynamonie dopiero po zjedzeniu calego posiłku. Byłam nieco zdziwiona, że cynamom to nie tylko przyprawa do ciast i deserów. W świecie arabskim cynamom stanowi bardzo ważny składnik wszelkich mięsnych potraw, ale o tym dowiedziałam się znacznie później. Jestem ciekawa innych połączeń smakowych, których jeszcze nie pozanałam, dlatego ciągle szukam.
I parę dni temu otrzymałam przesyłkę, z Amazonu oczywiście, z nowymi książkami. Zamówiłam tym razem m.in. "Arabesque. A taste of Marocco, Turkey and Lebanon" Claudii Roden, znanej na całym świecie autorki książek kucharskich.
Tak więc przejrzałam i postanowiłam zrobić coś nowego, z innego regionu świata. Postawiłam na Maroko.
Danie to znajduje się w części o przystawkach, ale dla nas był to dzisiaj obiad i kolacja w jednym. Świetne połączenie smaków. Bardzo polecam.


Składniki:

2 duże cebule, ładnie posiekane (około 400 g)
3 łyżki oleju słonecznikowego
1/3 szklanki (cup) zblanszowanych migdałów
0,5 łyżeczki imbiru
1,5 łyżeczki cynamonu
ok. 300 - 400 g filetów z kurczak (najlepiej nadają się udka), pokrojone w mniejszą kostkę
sól i czarny pieprz do smaku
0,5 szklanki (cup) świeżej kolendry
ciasto fillo, około 7 płatów ciasta (użyłam francuskie ciasto)
ok. 6 łyżek rozpuszczonego masła
1 żółtko, lekko ubite

Do dekoracji: cukier puder i cynamon (dla mnie jest to jazda bez trzymanki i nie próbowałam posypywać cukrem ani cynamonem, jednak tak jest w przepisie oryginalnym :) Chyba brakło mi odwagi... )

Przygotowanie:

1. Rozgrzać olej na patelni i podsmażyć cebulę na złoto.

2. Na osobnej patelni, na niewielkiej ilości oleju, zarumienić migdały, następnie przełożyć na papierowy ręcznik i odsączyć olej. Posiekać na grubo.

3. Gdy cebula jest gotowa, dodać imbir i cynamon. Następnie dodać kurczaka pokrojonego w mniejszą kostkę.  Smażyć na średnim ogniu około 15 minut, mieszając czasami.

4. Na samym końcu dodać kolendrę, zdjąć z ognia i dokładnie całość wymieszać.

5. Przygotować płaty ciasta. Jeśli jest to ciasto fillo to wyłożyć nim okrągłą formę do pieczenia, tak aby spora część wychodziła poza formę. Posmarować dokładnie rozpuszczonym masłem. Powtórzyć czynność z 4 płatami ciasta. Nakładać jeden na drugi, smarować masłem. (Szczególnie brzegi trzeba dobrze natłuścić, aby fillo nie wyschło podczas pieczenia.) Po 5 płatach ciasta wyłożyć do formy zawartość patelni z kurczakiem i posypać migdałami.

6. Na wierzch wyłożyć jeden płat ciasta, posmarować masłem dokładnie. Położyć ostatni płat ciasta, obciąć nadmiar ostatniego płatu dookoła. Wszystkie wystające płaty ciasta włożyć do środka, tak aby przykryły całość. Posmarować wierzch lekko ubitym żółtkiem.

7. Piec w 190 stopniach aż ciasto się zezłoci i nieco zwiększy swoją objętość. Następnię przewrócić ciasto i podpiec spód około 10 - 15 minut.

8. Podawać na ciepło.

9. Jeśli używamy ciasto francuskie, to płaty ciasta najpierw podpiec około 10 minut (lub według instrukcji na opakowaniu!) w piekarniku, a następnie wyłożyć na podpieczone ciasto kurczaka z cebulą i przykryć kilkoma płatami ciasta, tak aby przykryło nadzienie. Można posmarować żółtkiem wierzch ciasta. Piec do zarumienienia się wierzchu.
(Użyłam w sumie ok. 400 g ciasta francuskiego, to jest 8 płatów. W Szwecji sprzedają ciasto francuskie w kwadratach. Jednak może być też ciasto francuskie w rulonie, podobnie jak ciasto fillo).

Smacznego!

3 komentarze:

Mat Mastalerz pisze...

Spotakałem się też z cynamonem w przepisach w południa Włoch, sam robiłem chilli con carne z tą przyprawą wg Jamiego Olivera. Dobry pomysł z użyciem ciasta francuskiego zamiast filo!

dawny_basik pisze...

też początkowo dziwiłam się dodatkiem cynamonu do dań mięsnych, ale teraz już bez żadnych oporów dodaję go do wytrawnych potraw.
To ciasto wygląda na bardzo smakowite!
Pozdrawiam :)

Soul and Pepper pisze...

Wygląda jak coś co trzeba spróbować :)