niedziela, 26 czerwca 2011

Gołąbki

Czyli powrót do klasyki na chwilkę. Zobaczyłam w sklepie takie piękne główki młodej kapusty i postanowiłam poświęcić się zawijaniu klasycznych gołąbków dla jej smaku, młodej kapusty oczywiście. Poezja.Troszkę ulepszyłam, dodając moje ulubione przyprawy, a mianowicie kumin i natkę pietruszki. Sos całkowicie pomidorowy też nie jest, bo nie mogłam się powstrzymać przed dodaniem paprykowego pure (tureckiego oczywiście! :) ).


Składniki:

kapusta - śliczna główka o wadze około 1,2 kg

Nadzienie:

1 kg mielonego mięsa wieprzowego lub wołowego, lub mix
1 szklanka ryżu ugotowanego na twardo
3 jajka
garść posiekanej natki pietruszki
2 łyżki kwaśnej śmietany
1 łyżeczka kuminu
sól
czarny pieprz

2 duże cebule, ładnie posiekane
masło lub oliwa do smażenie cebuli

Sos:

2  łyżki pomidorowego pure
1 szklanka bulionu wołowego
1 - 2 łyżki paprykowego pure
sól
czarny  pieprz

Sposób przygotowania:

Z kapusty oberwać zewnętrzne liście, jeśli są nieświeże lub podniszczone. Wykroić głąb i włożyć kapustę do dużego garnka z posolonym wrzątkiem. Wody powinno być tyle, aby kapustę przykryło. Spażyć kapustę, nie gotując jeśli kapusta jest młoda. Oddzielić liście za pomocą, najlepiej, dwóch widelców. Liście przekładać na talerz.
Przygotowanie nadzienia. Cebulę posiekać na drobno i zeszklić na maśle lub oliwie. Mięso mielone wymieszać ze wszystkimi składnikami, doprawić według gustu. Najlepiej wymieszać nadzienie rękoma, tak aby wszystkie składniki się dokładnie połączyły.
Gdy liście wystygły to na każdy liść nakładać porcję nadzienia, tak aby dało radę zwinąć brzegiem liścia do środka, formując gołąbki. Kilka liści, tych najmniejszych zostawić do wyłożenia garnka.
Układać gołąbki bardzo ciasno jeden obok drugiego, jak również jeden na drugim - zależy ile mamy gołąbków, jak są duże oraz jak duży garnek posiadamy. :)
Wymieszać wszystkie składniki sosu bardzo dokładnie i zalać nim gołąbki. Przykryć garnek,
zagotować na dużym ogniu.
Jeśli zostały jakieś liście, to można je polożyć na wierzch i nastepnie przykryć garnek.
Zmniejszyć ogień na mały i gotować co najmniej 45 minut.


Smacznego! :)

4 komentarze:

Panna Malwinna pisze...

wczoraj miałam robić gołąbki ale w końcu na obiad zrobiłam mielone z młodą kapustą. fajny pomysł z dodatkiem kuminu;)

dawny_basik pisze...

Gołąbki mogę jeść zawsze i wszędzie :) Pasty paprykowej nie znam, czy to z ostrej papryki czy słodkiej jest zrobione?

fotoala pisze...

Paprykowe pure moze byc lagodne lub pikantne. Jednak ja kupuje z ostrej papryki :)

dawny_basik pisze...

Lubię paprykę, więc muszę kiedyś spróbować takiej pasty :)