piątek, 12 sierpnia 2011

Pilaf ze szpinakiem (Spanakorizo)

"Przyszła koza do woza", no bo jak to nagle kuchnia grecka po tak kiepskim jedzeniu na Rhodos? Uznałam, że greckie jedzenie nie jest dla mnie po ostatnim wyjeździe grecko-tureckim, bo to nie moje smaki, zbyt mdłe jak na mój gust i ulubione dania nieco mniej europejskie. Jednak ilość świeżego szpinaku w lodówce "zmusiła" mnie do zużycia chociaż części tego warzywa. Miało być też szybko, bo ostatni tydzień prawie mnie wykończył zawodowo. Na pewno nie jestem jedyna, która się cieszy z powodu właśnie rozpoczętego weekendu. ;)
Wczoraj więc, otworzyłam moją inną zdobycz amazońską, a mianowicie "The complete Middle East Cookbook" Tess Mallos i postanowiłam wykonać cokolwiek ze szpinakiem, aby szybko to przygotować i równie szybko zjeść. Padło na to greckie danie. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie brak przypraw w przepisie (!?). Tak więc przepis oryginalny wzbogaciłam o kumin i gałkę. Nie mogłam się powstrzymać. :) Bo właśnie w tej kuchni zawsze mi czegoś brakuje...
Coż... może więc nie powinnam tego dania zaliczać już do greckiej kuchni.... Jednak jest to świetny pilaf, bardzo lekkie danie, które z jogurtem (oczywiście greckim!) stanowi wspaniałą całość.


Porcja dla 4 osób

Składniki:

500 g szpinaku
0,3 szklanki (cup) oliwy z oliwek
0,75 szklanka ładnie posiekanego szczypiorku
1 por, biała część, ładnie posiekany (opcjonalnie! tylko wtedy gdy jest akurat por w lodówce :) )
1 szklanka (cup) ryżu
0,25 szklanki (cup) soku z cytryny
2 łyżki posiekanej natki pietruszki
1 łyżka posiekanego koperku
ok. 2 szklanek (cup) wody
sól
świeżo zmielony pieprz

0,5 - 1 łyżeczka kuminu
0,5 łyżeczki gałki muszkatołowej
ew. łyżeczka suszonych warzych, ładnie zmielonych lub vegety

Przygotowanie:

1. Przygotować szpinak. Odciąć korzenie i wybrać zniszczone liście szpinaku. Płukać szpinak w dużej misce, zmieniając często wodę, aż piasek z dna po kilku płukaniach nie będzie widoczny.
Odcedzić, pokroić szpinak na mniejsze części.

2. W głębokiej patelni rozgrzać oliwę i zeszklić szczypiorek i por (jeśli ten akurat był dostępny).

3. Wypłukać ryż, aż woda w garnku będzie przejrzysta. Odcedzić. Dodać na patelnię i smażyć około 5 minut, często mieszając.

4. Dodać resztę składników i doprowadzić całość do wrzenia. Następnie dodawać po trochu szpinak, mieszając dokładnie. Zmniejszyć ogień, przykryć patelnię i gotować na małym ogniu ok. 15 minut.

5. Zdjąć z ognia, odkryć nieco patelnię i zostawić na 10 minut.

Podawać z jogurtem lub jako dodatek do dań głównych.

Smacznego!

2 komentarze:

Unknown pisze...

Zostałam stałą wierną czytelniczka Twojego bloga. Bardzo mi się podobają Twoje przepisy i pewnie nie raz z nich skorzystam.

fotoala pisze...

Izo, bardzo dziekuje. Bardzo mi milo! I rzecz jasna zapraszam! :)