niedziela, 20 listopada 2011

Ciasto machewkowe z orzechami i pomarańczą

Kiedyś już pisałam o tym, że co jakiś czas dostaję pocztą gazetkę z przepisami pt. "Salt & Peppar". Zawsze znajdę w niej coś fajnego. Przepisy są zazwyczaj bardzo proste i zawsze się udają.
Tym razem znalazłam w niej przepis na ciasto marchewkowe bez tłuszczu i z dodatkiem pomarańczy. Parę lat temu piekłam ciasto marchewkowe w ilościach hurtowych na potrzeby pewnej kafejki w Stockholmie. :) W szwedzkich kafejkach nie może zabraknąć ciasta marchewkowego, to jest po prostu standard, który musi być zachowany. Tylko, że to tradycyjne szwedzkie ciasto marchewkowe przygotowywane jest zazwyczaj na oleju.
W tym jednak cieście marchew, sok z marchwi, tłuszcz z orzechów laskowych oraz skórka pomarańczowa powodują, że ciasto jest bardzo soczyste. Tak więc dodatkowego tłuszczu nie potrzeba. Uważać jednak należy z ilością cukru, bo glazura na cieście powoduje, że ciasto może być przesłodzone w efekcie końcowym. :)



Porcja 10 - 12 kawałków

Składniki:

ciasto:

masło i bułka tarta do posypania formy
150 g orzechów laskowych
3 jajka
200 g cukru (lepiej dać mniej cukru, jeśli ciasto będzie polewane glazurą pomarańczową!)
150 - 200 g startej marchwi
skórka otarta z jednej dużej pomarańczy
100 g mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia

glazura pomarańczowa:

250 g cukru pudru
ok. 1,5 - 2 łyżki soku z pomarańczy

kandyzowana skórka pomarańczowa (opcjonalnie):

1 pomarańcza
3 łyżki cukru

Przygotowanie:

1. Nastawić piekarnik na 180 stopni. Przygotować formę o pojemności co najmniej 1,5 litra. Formę wysmarować masłem i posypać bułką tartą.

2. Na średnio nagrzaną, suchą patelnię wrzucić orzechy i prażyć, aż skórka zacznie odchodzić.
Przełożyć orzechy na ręcznik papierowy, zawinąć i ugniatać na blacie, aby skórka odpadła. Posiekać orzechy wraz ze 100 g cukru. Można użyć blendera lub malaksera.

3. Ubić jajka z pozostałym cukrem na puszystą masę, aż podwoi swoją objętość.

4. Dodać do jajek orzechy, marchew, skórkę pomarańczową i na końcu mąkę z proszkiem do pieczenia.

5. Przelać ciasto do formy i piec w niższej części piekarnika około 40-45 minut. Sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest gotowe/suche w środku.

6. Przygotować kandyzowaną skórkę pomarańczową. Zetrzeć skórkę na dużych oczkach tarki. Zagotować sok z pomarańczy z 3 łyżkami cukru. Dodać startą skórkę z pomarańczy i gotować 5 - 10 minut. Odcedzić.

7. Na samym końcu przygotować glazurę pomarańczową. Zmiksować cukier puder z sokiem pomarańczowym.

8. Ostudzone ciasto ozdobić glazurą i skórką kandyzowaną.



Smacznego!

8 komentarzy:

Domi Kowalczyk (Zręczna Manufaktura) pisze...

Jakie wspaniałe ciasto! Takiego jeszcze nie widziałam, piękny, żywy kolor, aż chciałoby się włożyć rękę w ekran i zabrać całą paterę! :)

Mam przepis pisze...

Mój były szef je uwielbiał i zawsze do pracy takie przynosiłam z tym, że ja dodawałam do masy jeszcze cynamon, przyprawę piernikową i odrobinę gorzkiego kakao. Twoje za to ma piękny, pomarańczowy kolor. Ślicznie wyszło :)

Arvén pisze...

Ależ ono ma kolor! Trudno mu się oprzeć :)

asieja pisze...

słodkie i uwielbiane.

Maggie pisze...

Przepisow na marchewkowe nigdy dosc - mam wprawdzie swoj ulubiony, ale chetnie testuje nowe. Podoba mi sie ten brak dodatkowego tluszczu!

Anonimowy pisze...

gdzie mozna dostac prenumerate tego magazynu?

fotoala pisze...

Aby otrzymywac "Salt&Peppar" to trzeba miec karte sieci sklepow spozywczych "Vivo" w Szwecji. Pod tym adresem mozna przejrzec wczesniejsze numery w pdf: http://www.sth.vi-butikerna.se/_kundkort/salt_peppar.asp?Nummer=2011-3&Menyid=3&klickId=58&U=58&rakna=1

Anonimowy pisze...

cok guzel. cafeterya da satip, bi suru para kazanacagiz hayirlisiyla.